Fietsen dwars door Spanje in het spoor van El Cid.

Voor het echte Spanje-gevoel moet je de Camino del Cid fietsen. De route is veel rustiger dan de drukke Camino de Santiago en gaat dwars door het stille en spannende binnenland van Spanje.
  • Hoofdroute van Burgos naar Valencia 1.100 km
  • Uitbreiding (‘anillos’) en verlenging (tot Alicante) mogelijk
  • Prachtig kaartmateriaal, website en foutloze GPS-bestanden,
  • Route grotendeels uitgepijld
  • Keuze uit een verharde of onverharde variant
  • Stempel je routboekje af op de plaatsen onderweg
Of lees eerst verder:

De Camino del Cid is een groot Spaans fietsavontuur

De middeleeuwse ridder Rodrigo Diaz, El Cid, behoort tot de grootste Spaanse helden. Tijdens de reconquista vocht hij zich van Burgos naar Valencia, de stad die hij uiteindelijk op de Moren wist te heroveren. Spanje fietsen

Door de streken waarin de Cid in de 11e eeuw vocht, is een toeristische route uitgezet. Er zijn routes voor wandelaars, gemotoriseerd verkeerd, en twee routes voor fietsers.  Eén over (veelal) rustige secundaire  wegen, geschikt voor fietsers die op de verharde weg willen fietsen en een onverharde route voor mountainbikers. De totale route is 2.000 kilometer lang, maar dat is dan inclusief extra lussen (anillo’s) en uitbreidingen, die prachtig zijn als je heel veel tijd hebt, maar die je ook kunt overslaan. De basisroute (Burgos-Valencia) is 1.100 kilometer lang en voert je door het mooie en mysterieuze binnenland van Spanje. Lege landschappen, bergen en dalen, burchten op bergtoppen en  veel prachtige en levendige dorpen en steden…. hier haal je als Spanjeliefhebber echt je hart op.

camino del cid fietsen

Prachtige documentatie
De organisatie die De Camino del Cid onderhoudt (de hele route is uitgepijld en wordt ieder jaar gecontroleerd), biedt op hun voortreffelijke website een overweldigende hoeveelheid informatie aan. Je kunt rechts bovenaan voor weergave in het Engels kiezen maar daarbij moet je wel weten dat nog maar een deel van de informatie in die taal beschikbaar is. Een volledige vertaling vraagt nog wel wat tijd en daarom zul je soms naar de Spaanse versie moeten schakelen.

De Camino del Cid over de verharde weg
Ga je naar deze pagina op de site van El Camino del Cid, dan vind je daar de hele fietsroute van 2000 km verdeeld in blokken van 2, 4 of fietsen spanje6 dagen. Ze hebben allemaal een eigen naam en thema. Als je zo’n thema opent krijg je toegang tot boekjes die je kunt downloaden, kaarten, overnachtingsmogelijkheden, toeristische informatie en  GPS-tracks.

Deze opbouw in blokken maakt het prima mogelijk om de Camino del Cid in delen te fietsen. De eerste vier thema’s brengen je van Burgos naar Valencia. Daarna kun je nog een paar dagen doorfietsen tot in Alicante. Er zijn ook thema’s met rondritten (anillos = ringen), maar als je door wilt fietsen kun je die dus overslaan en ze voor later bewaren.

Het grootste deel van de route gaat over B-wegen met weinig tot zeer weinig verkeer en met asfalt in allerlei kwaliteiten. Toch zul je af ten toe ook op doorgaande verkeersweg rijden, maar die zijn in Spanje over het algemeen ook nog redelijk rustig. In de downloadbare routeboekjes staat alles over de intensiteit van het verkeer, de kwaliteit van het wegdek en de breedte van de zijstrook.

De Camino del Cid op de MTB
Kies je voor de onverharde versie van de Camino del Cid dan fiets je voor het grootste deel over de paden waar ook de wandelaars gebruik van maken. Voor de moeilijkste passages is een alternatieve route voor MTB’ers aangelegd. De MTB versie bestaat uit 7 delen en is maximaal 1.500 km lang. Klik HIER voor de alle informatie over de MTB-route

fietsen zilverroute

Een stempel in iedere etappeplaats

Links:
Klik hier voor de Engelstalige site van de Camino del Cid

Camino Fietstransport haalt je fiets op in Valencia

De route van Clemens Sweerman (900 km)
Clemens Sweerman maakte enige tijd geleden een eigen versie van de Camino del Cid, voortbouwend op de route die Bert Sitters ooit beschreef.  De gids ‘in het spoor va El Cid’, verscheen bij uitgeverij Pirola en bevat veel mooi kaartmateriaal.  Bestellen kun je bij de Fietsvakantiewinkel: Informatie en bestelmogelijkheid

fietsen camino del cid

 

Heb je een vraag over dit bedrijf, deze route of dit gebied, stel die dan HIER. Kun je andere fietsers helpen met je ervaringen, schrijf dan een korte of langere review in het REACTIEBLOK (onderaan de pagina). Hartelijk dank daarvoor!

Fietsen in Midden Spanje

Selecteer een optie

17 reacties

  1. Ik organiseer een 5 daagse fietsreis over het ‘mediterrane’ deel van de Camino del Cid, van Albarracin tot Valencia. Je begint in het ruige binnenland van Teruel en eindigt aan de Middellandse zee. Onderweg zorg ik voor de beste accommodatie en dagelijks bagagevervoer. Kijk op http://www.spainish.es voor alle details. ¡Hasta pronto! Richard van Kruchten

  2. Roswitha op

    Wij hebben deze route in 2015 gefietst, van Burgos naar Valencia. Wij reden op atb fietsen met bepakking en een bob trailer. Dit was op enkeke stukjes na, goed te doen. Het is een prachtige route door het ruige binnenland van spanje met oude dorpen en overal de restanten van kastelen en burchten.
    De site ivan de camino is perfect en biedt veel informatie.
    Wil je meer weten, stuur gerust een email.

  3. Caroline op

    Beste roswitha, wij zouden een vergelijkbaar traject willen doen. Hoeveel dagen hebben jullie hierover gedaan? En hoe zwaar vonden jullie de route?
    Met vriendelijke groet, Caroline

  4. Hans Resing op

    Wij (man/vrouw/62 en 60) zijn in juni in 14 dagen van Burgos naar Valencia gefietst, zo’n 900km. Met bagage en een bob-trailer, op atb’s zoveel mogelijk de wandel/atb route gevolgd. We hebben gekampeerd waar campings waren, voor het overige altijd onderdak kunnen vinden in hostals, hotels of casa rurales.
    Wij vonden de route niet heel zwaar, goed te doen.

    Voor meer info over route indeling en overnachtingsadressen, foto’s e.d.: laat het weten.

    • Mieke Kroes-Mulder op

      Mei 2023
      Wat een schitterende route!
      We hebben hebben hem afgelopen maand mei gefietst! Wel hier en daar aangepast, het alternatieve deel gepakt( wel veel grove gravel)
      Vanaf Teruel hebben we de Via Verde Ojos Negros, richting Valencia gepakt en zelf een route weer naar Burgos gemaakt waar we zijn gestart ( onze auto stond hier op de camping)
      Het was voor ons een zeer verrassende reis en kennismaking net de enorm vriendelijke Spanjaarden en met hun schitterende land!
      Het is wel even wennen om later te starten en pas om 21 uur te kunnen avondeten maar daarintegen hoef je je niet druk te maken of je nog ergens terecht kunt! En waterpunten zijn er in elk dorpje, net als een bar of restaurant waar jé altijd wel iets kunt kopen en…stokbrood hebben ze overal!!
      Campings zijn er minder en vroeg in het jaar ( voor 1juni) vaak nog niet open.
      Dit geldt in sommige delen ook voir hotels. Aan de El Cid route is genoeg te vinden hoor!
      Al met al zijn we bijzonder positief verrast door de Camino el Cid!!!

      • Joannes Cuypers op

        Beste Mieke, vraagje: hoe hebt u de fietsen ter plaatse (Burgos) gekregen. Kan dit georganiseerd?

        • Ebbing Osinga op

          Wij zijn zojuist terug van het fietsen van de El CID en ook vertrokken vanuit Burgos. We zijn vanuit Nederland naar Irun gefietst. Je kunt dit deel ook doen met de trein. De TGV van Montparnasse richting Bordeau en Spaanse grens kent fietsplaats. In Irun kun je met de trein naar Burgos. Let op, je moet ook in deze trein je fietsplek vooraf reserveren.

      • Brendam op

        in 2000 fietsten wij 4 weken ons eigen rondje Spanje in de zomer (wegens werk in de bouw-bouwvakvakantie!) met een tropenrooster. In de ochtend vroeg vertrekken, rond half negen, koffie pauze mét dik belegd (omelet, ham of kaas) stokbrood als ontbijt. Fruit, koeken en bidons verversen mee. Fietsen tot een uur of 12, half één. Dan restaurant in voor een warme maaltijd/dagmenu. Waar men meestal wel een leuk overnachtingsadres weet. Douchen, siësta en in de vooravond stad/dorp/omgeving verkennen. In de vooravond een soepje en tapas o.i.d. Op tijd naar bed; morgen weer.

  5. Hans Resing op

    Toon reed het laatste stuk van de Camino del Cid. Hij vloog naar Valencia en nam de trein naar Cella. Vandaar fietste hij over de Camino terug naar Valencia.
    Dit is zijn verslag:

    We hadden vooraf fietsen besteld bij Orange Bikes, http://www.BimBimBikes.nl. Goede service: een fiets met een manco aan de kettingkast werd direct omgeruild bijvoorbeeld. Grappig wel dat je een extra binnenband en een pompje meekrijgt maar geen plakspullen. Ze verhuren ook alleen maar aan toeristen die in de stad blijven; info over tochten buiten de stad hadden ze (bij ons filiaal) niet. De Hollanders op de fiets zijn direct te herkennen aan zich wat brutaler in het verkeer begeven en zonder helm rijden.
    De routebeschrijving van de Camino del Cid had ik van internet gehaald: http://www.caminodelcid.org. Spaanstalig maar informatief met goede kaartjes, routebeschrijving, wat summiere bezienswaardigheden en mogelijkheden voor koffie, restaurant, hotel en ov. Wij konden er goed mee uit de voeten (maar zie verder). Ook diagrammen met hoogteprofiel van de etappes. Handig om je voor te bereiden. Er staan twee routes op: 1 voor gewone fietsers en 1 voor mountainbikers: dat hadden we eerst niet in de gaten.

    De start was wat ongelukkig. Ik had vooraf treinkaartjes gereserveerd van Valencia naar Cella. Echter alleen voor ons, niet voor de fietsen omdat ik er vanuit ging dat die gratis meekonden. Bleek dat er in de trein maar 3 fietsen meekonden; 2 plaatsen waren al gereserveerd. Aangezien ik ook de hotels voor de komende 4 dagen gereserveerd had móesten we dus met die trein mee. Met de fietsen door de controle waar gelukkig niet op fietskaartjes gelet werd. En ook gelukkig waren de fietsplaatsen nog vrij zodat we in in ieder geval op weg gingen. Later kwamen de andere fietsers er bij maar zij deden niet moeilijk over de door hen gereserveerde plaatsen. Ook de conducteur niet: hij schreef 2 kaartjes à 3 euro per stuk uit en dat was dat.
    In Cella uitgestapt en gefietst naar Gea de Albarracin, een 10 km verderop in een dal.
    De eerste dag was dus de volgende ochtend gelijk een klim van zo’n 200m om bij het beginpunt van de Camino del Cid bij het station van Cella te komen. Deze Camino gaat deels over de vias verdes, de oude spoorbaan naar Valencia. Het pad was goed berijdbaar, uiteraard geen steile hellingen en bochten. Het wegdek wisselt van geasfalteerd, soms oud met gaten, tot fijnere en grovere steenslag, zonder kuilen. Na een paar kilometer langzaam klimmen kun je ook weer zo’n stuk rustig net zonder trappen omlaag zeilen. Overnacht in La Puebla de Valverde.
    De tweede dag ging over de doorgaande weg, de vias verdes nemen een andere route. Dus nu meer hellingen, net te doen in de laagste van de 21 versnellingen. Onderweg bijna uitgestorven dorpen, althans zo lijkt het op die tijdstippen van de dag. Afwisselend landschap, open en meer bergachtig. Mooi stuk met eerst het stuwmeer Embalse de Arenoso en daarna de gorges daaronder. Hoewel doorgaande weg was er erg weinig verkeer en de Spaanse automobilisten houden zeer ruim afstand van fietsers. Overnacht in Montanejos.
    Derde dag begon met een flinke klim van 400m over een bochtige weg naar de Puerto de Arenillas. Helaas een soort circuit voor motorrijders die eens lekker in de bochten willen scheuren. Na de top zo’n 5 km omlaag zeilen zonder te trappen en bijremmen naar behoefte. Onderaan ligt Caudiel waar de via verde weer opgepikt kon worden. De weg ligt wat hoger dan de vlakte waarover je uitkijkt. Het pad loopt later vlak langs de autoweg, hoewel niet hinderlijk. Ook gaandeweg meer bebouwing en industrie. Vlak vóór Torres Torres houdt de via verde op en is het zoeken naar het vervolg. Overnacht in Sagunto.
    De vierde dag is wat afstand betreft een korte tocht. Maar vanuit Sagunto missen we de voortzetting van de via verde (buiten de stad) en rijden we zoekend rond om uiteindelijke maar op zonnekompas naar het zuiden te rijden. Geen bordjes van de Camino te vinden. Verderop rijdt een Spanjaard een eind met ons mee om ons naar de via verde, een goed vrijliggend fietspad, te leiden. Dan is het rustig doorfietsen tot in Valencia.

    Al met al is de Camino, met eigen bordjes, redelijk goed aangegeven maar kun je vooral in de stadjes de weg goed kwijtraken. Wij vonden het een mooie tocht. We hadden goed weer en zowel het wegdek als de hellingen waren te doen. Temperaturen in de middag zonder bewolking soms best wel heet. Deze tocht later in het seizoen doen lijkt geen aanrader. Wij fietsten dus de eerste twee weken van mei.

  6. Ik wil deze route (Burgos-valencia) in April fietsen, de ATB variant. heeft iemand ervaring met deze route? belangrijkste vraag is of paden in dit jaargetijde te doen zijn of dat het een modderbad wordt met hele dikke wielen als gevolg?

    • Hans Resing op

      Je fietst door de droge gebieden van Spanje. Het kan er gelukkig ook regenen maar ik zou me daar op voorhand geen zorgen over maken. Heb je echt enorme pech en worden de paden moeilijk begaanbaar, dan kun je altijd nog de verharde weg nemen. Die zijn erg rustig in dit gebied. De regenval in Spanje is anders dan in Nederland. Als het regent is het meestal kort en heftig.

  7. Hans Resing op

    El Camino del Cid (MTB-route)

    `Best wel een uitdaging`
    Van Burgos naar Novelda

    In April 2019 heb ik deze fietsroute op mijn Trek hybride fiets gemaakt. Ik heb daarbij gekozen voor de MTB-variant aangezien je dan het landschap en het gevoel een Camino te fietsen het beste benadert. Ik heb van 7 t/m 23 april, ofwel over 17 fietsdagen, in totaal 1400 km gefietst.
    Ik ben vanaf Schiphol met KLM naar Bilbao gevlogen waar ik gelogeerd heb in de wijk Getxo, een heerlijke volkswijk waar je het echte Spaanse leven goed kunt ervaren. Vanaf het vliegveld ben ik daarnaartoe gefietst, een mooie rit waar je de Baskische sfeer goed kunt proeven. Het eerste stukje vanaf de uitvalsweg heb ik achter de vangrail gefietst, maar daardoor kon ik wel een goede route oppikken die ik op de gps had gemaakt.

    Vanaf het treinstation van Bilbao ben ik met de Alvia trein naar Burgos gereisd, het kostte me wel wat moeite om mijn fiets onverpakt mee te krijgen op dit type trein. Niet op alle treinen kun je zomaar je fiets meenemen, maar de conducteur was in mijn geval barmhartig al zou ik daar beslist niet op rekenen!
    Het weer tijdens deze tocht was vrij fris en ook heb ik menig buitje mee mogen pakken, redelijk ongebruikelijk voor deze periode van het jaar werd mij verteld. Richting Valencia werd het wel wat warmer maar helaas ook flink wat vochtiger en dat had zeker invloed op mijn gekozen fietsvariant! De laatste etappe van Novelda naar het eindpunt Orihuela heb ik niet gefietst aangezien mijn schema dat net niet toeliet.
    De MTB-route is best uitdagend, zeker als je ook 16 kilo bagage achterop hebt gebonden. In de praktijk kwam mijn gemiddelde snelheid op circa 10 km per uur uit inclusief pauzes, lekke banden en trajecten waar ik naast de fiets moest lopen. Toch een geweldig avontuur weer, met soms flinke uitdagingen, mooie ontmoetingen en natuurlijk het genieten van het weidse landschap wat uit akkers bergen en valleien bestaat. Niet te vergeten het thema van El Cid waarbij de vele kastelen en burchten onderweg kenmerkend zijn voor deze route.

    Ik heb de MTB/BTT gps-routes van caminodelcid.org gebruikt, daarnaast had ik als alternatief de wegroute van dezelfde website op mijn navigatieapparaat gezet. De route is meestal zeer goed aangegeven, ook wanneer je de verkeerde kant opgaat staat er bijna altijd een kruis. Een gewone kaart heb ik verder niet gebruikt, echter wel Google-Maps waar ik ook mijn route nog had opgezet wat vooral handig was als ik van de route af wilde wijken.
    In de praktijk schat ik dat ik circa 900 km offroad heb gefietst en de rest op de weg, soms volgens de route en soms als alternatief vanwege het zoeken naar een overnachtingsplek. Ook was het vanwege de zware regen soms onverstandig de MTB-variant te fietsen, zeker aangezien ik alleen fietste en de routes verlaten waren.
    Vanwege het koude weer had ik mijn tent omgeruild voor extra warme kleding en zodoende heb ik in hotelletjes, pensions, albergues en bed & breakfasts overnacht. Albergues zijn er trouwens nauwelijks te vinden wat niet vreemd is aangezien ik gedurende de hele tocht geen enkele Camino-ganger ben tegengekomen. Wel heb ik enkele motorrijders op gedeeltes van het traject gezien. Dit betekende wel dat ik wat duurder uit was dan verwacht: gemiddeld tussen de 25 en 40 euro voor een overnachting. Daarnaast had ik twee uitschieters doordat ik tijdens de `Semana Santa` heb gefietst; een dure tijd. Voor de rest ben ik onderweg twee campings tegengekomen. Wildkamperen kan natuurlijk wel al had ik de warme douches niet graag willen missen.
    Terug ben ik vanaf het centrum van Valencia naar de luchthaven gefietst, een makkelijke route waarbij je eigenlijk het grote park landinwaarts blijft volgen. Na het park volg je een rivier en kom je uiteindelijk in de wijk Manises terecht vlak naast de luchthaven. Een goede plek om nog even wat te eten, te drinken of eventueel een fietsdoos te scoren, iets wat mij echter niet gelukt is. Op de heenweg was het makkelijk aangezien er op Schiphol in de kelder gewoon fietsdozen te koop zijn, maar op Valencia Airport lukt dat niet. Ik had daarom in Valencia bij de Bazar (de Chinese Action die je overal vindt in Spanje) alvast wat rollen noppenfolie gekocht die je ook kunt gebruiken als je met een bus in Spanje meereist, want ook dan moet je je fiets veelal verpakken. Vanaf Valencia ben ik met Transavia teruggevlogen naar Amsterdam.
    Tot zover mijn praktische ervaringen tijdens deze reis. Ik hoop later nog een dag tot dag verslag te maken waarin ik ervaringen meer in details vertel.
    Dus, doen of niet doen deze reis? Natuurlijk doen, maar wel is het beter net iets later in het jaar te gaan fietsen als het voorjaar echt is doorgebroken en je kunt genieten van de bloemenpracht in de lente. Vorig jaar fietste ik de Via de la Plata in juni en dat was echt geweldig mooi met alles in volle bloei. Verder is mijn belangrijkste advies de bagage te beperken tot maximaal een kilo of 10. Vanaf Valencia tot Novelda heb ik met minder bagage gefietst wat toch wel erg prettig was (de Storm in de goede richting en het vlakkere gebied hielpen ook erg mee!)
    Kies je toch liever voor een route over de weg dan kun je dat gerust doen, want de wegen zijn erg rustig en het zijn zeker ook mooie routes.
    Ik wens je een mooie fietstrip.
    Eric Suyten.

  8. In juni 2022 de Camino del Cid gefietst, reisverslag is te vinden op Polarstepshttps://www.polarsteps.com/RiannevanderKnijff/4827312-camino-del-cid
    Wij vonden het een prachtige tocht

    • Erg leuk om jullie impressies te zien. Hebben jullie nog tips voor de overnachtingen, qua reserveren ?

      • Hans Resing op

        Covarubias > Doña Sancha
        El Burgo de Osma > La Dehesa de Osma
        Berlanga de Duero > Villa de Berlanga
        Castillejo de Robledo > La Sabina

        Meer volgt

      • Rianne van der Knijff op

        Simone, ik heb vooral booking.com gebruikt en dan meestal een dag van te voren kijken waar we naar toe willen en dan kijken of er wat beschikbaar is. Sommige dorpjes hebben geen hotels, op de meeste plekken is vooraf reserveren niet nodig.

  9. Hans Resing op

    Een verslag van Kris….

    Begin september 2023 vertrokken we met de auto en de fietsen achterop naar Spanje.
    Onze start lag in Burgos. Van tevoren hadden we via mailcontact met het toeristenburo in Burgos per post onze “Salvo Conducto” en routebeschrijvingen ontvangen. In het salvo conducto ontvang je in de diverse plaatsen die langs de route liggen een stempel. Je krijgt dan korting als je verblijft in een hotel, casa rural of andere overnachtingsmogelijkheid die worden genoemd op de website van Camino del Cid: https://en.caminodelcid.org/way-cid/routes-btt-mtb-bikes/
    Omdat we de tent (bescheiden afmetingen) meehadden, stonden we de eerste paar nachten op camping Fuentes Blancas in Burgos. Prima camping en we hadden een giga plek voor ons kleine tentje. De auto, met tent, lieten we staan bij de camping.
    In Lerma, niet ver van Burgos, hebben we nog de start van een Vuelta-etappe meegemaakt. Ook hebben we nog een dag in Burgos doorgebracht. Zeker een aanrader.

    De eerste fietsdag gingen we naar Quintanilla Vivar, waar we onze eerste stempels kregen van een zeer enthousiaste man in de “Molino del Cid”.
    De dagen er na fietsten we over de prachtige Spaanse hoogvlakte (alhoewel, vlak??) de route El Cid die over het algemeen via bebording goed staat aangegeven.
    Overnachtingsplekken zijn in dit jaargetijde over het algemeen goed te vinden. Wel van tevoren even checken of er plek is. In september wordt er namelijk nog wel eens een feestje gevierd.
    Drie keer meegemaakt tijdens onze rit. En feestvieren kunnen ze, de Spanjaarden. Het was ongelooflijk gezellig.
    We zijn doorgefietst tot Calatayud en hebben daar de trein terug genomen naar Burgos om de auto op te halen. De fietsen konden we in het hotel “Méson de la Dolores” achterlaten om die daar later weer op te halen.
    Wij reisden via Zaragoza waar we moesten overstappen.
    Wel een heel gedoe om kaartjes te kopen op het station in Calatayud. Paspoort is nodig. We waren er zeker een half uur zoet mee. Tegen betaling van een gering bedrag kregen we korting op de tickets omdat we ouder zijn dan 65. Allebei 70 om precies te zijn.
    Daarnaast moesten we in Zaragoza naar de andere kant van het station waar nog een tassencontrole werd uitgevoerd. Met apparatuur die op Schiphol niet zou misstaan.
    Vanuit Burgos waar we opnieuw een nachtje camping deden met de auto dus naar Calatayud. Maar niet nadat we een bezoek brachten aan Clunia, waar we eerder langs gefietst waren. Clunia is een opgraving van een Romeinse nederzetting in de buurt van Huerta de Rey. Men is er voorlopig nog niet klaar met archeologisch onderzoek en er zal nog veel meer onderzoek volgen. Heel interessant om te bezoeken.

    Vanwege een weerbarstige knie van mijn vriendin en die dag kans op -veel- regen besloten we om de fietsen achterop de auto te zetten en naar Teruel te rijden om van daaraf de (fiets)route weer op te pakken. Het was de enige natte dag tijdens onze fietstocht.
    In het hotel “Suite Camarena” in Teruel konden we de auto in de bewaakte en afgesloten parkeergarage achterlaten om die dan later weer op te halen.
    De route van Teruel naar Sagunto gaat voor een groot deel over een oud spoortraject dat is omgetoverd tot fietsbaan.
    Aangekomen in Sagunto hebben we via de digitale snelweg treinkaartjes geregeld naar Teruel. Ook nu hadden we weer de paspoorten nodig. Opnieuw konden we de fietsen in het hotel achterlaten die we dan later weer konden ophalen.
    Hierna hebben we de terugreis naar Nederland opgepakt.
    Eind september waren we weer terug thuis.

    We hebben ongelooflijk genoten van het prachtige landschap, de attente, vriendelijke Spaanse bevolking en de galante automobilisten. Alhoewel je die niet veel tegenkomt op de route, rijden ze met een grote boog om je heen.

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Top