Vervoer naar en in Spanje en fietsvervoer Spanje

Vliegen naar Spanje
Fietsvervoer Spanje: Fiets mee in het vliegtuig
Fietsdoos, fietshoes, of fietskoffer?
Met auto, bus of  trein naar Spanje
Trein en bus in Spanje
Fietsvervoer per vrachtauto
Fietsvervoer via verzendservice van TNT
Fiets per pakketdienst versturen in Spanje

Vliegen naar Spanje
Jaarlijks bezoeken meer dan 50 miljoen mensen Spanje, waarvan een groot deel per vliegtuig reist. Spanje heeft daardoor een dicht net van luchthavens. Door de concurrentie zijn de tarieven scherp. Vliegen is daarnaast de snelste en veiligste manier om in Spanje te komen.

De grote Spaanse luchthavens, zie hieronder.

Van de luchtvaartmaatschappijen vinden we Transavia het meest fietsvriendelijk. Je betaalt € 40,- per enkele reis voor je fiets. Het boeken gaat heel gemakkelijk. Als het luchthavenpersoneel ook nog een beetje meewerkt, kan het allemaal soepel gaan.

Airports-spain

Fiets mee in het vliegtuig
Bij het boeken van je ticket geef je aan dat je een fiets meeneemt. Daarvoor geldt bijna altijd een toeslag. Soms is de fiets gratis als het totaalgewicht binnen de limiet blijft, maar daar ga je met je fiets meestal snel overheen.

Neem je je eigen fiets mee, neem dan wat extra tijd als je gaat vliegen. Een fiets is nooit helemaal routine voor de afhandelaars op luchthavens. Neem nog wat meer tijd als je je fiets nog moet inpakken.

Informeer wat de maatschappij aan voorwaarden stelt voor het inpakken van je fiets. De ervaring leert dat je dan voor de luchthaven van vertrek in ieder geval goed zit. Maar op de terugweg wordt het vaak lastiger. Als je op de luchthaven van Barcelona tegen het grondpersoneel zegt dat je met de maatschappij hebt afgesproken dat je alleen een hoes over je fiets zou doen, dan is de reactie soms dat ze zelf met andere voorwaarden werken. Vraag op dat moment of ze de maatschappij willen bellen. Op kleinere luchthavens zijn ze makkelijker en kun je je fiets vaak (als je dat wilt) zonder bescherming of met alleen een hoes aanbieden.

Fietsdoos,  fietskoffer, fietshoes

1) Fietsdoos
Een fietsdoos haal je bij je fietsenhandelaar of koop je op de luchthaven. Ze bieden redelijke bescherming, maar het risico is dat bagagemedewerkers er nogal ruig mee omspringen, waardoor je soms alsnog wat krassen oploopt. Sommige maatschappijen stellen een doos niettemin als eis. De terugreis met doos is vaak lastiger. Je hebt je heenreisdoos misschien opgeslagen als je vanaf dezelfde luchthaven terugvliegt, of je kunt een nieuwe doos aanschaffen. Niet eenvoudig; op de meeste Spaanse luchthavens worden geen dozen verkocht. Zo ben je toch weer aangewezen op die sympathieke fietsenmaker in de stad en op een niet te krappe taxi als je naar het vliegveld rijdt. Plak de doos pas op het laatste moment helemaal dicht. We hebben het meegemaakt dat volledig dichtgeplakte dozen toch weer open moesten om de fiets door de securityscan te krijgen.

2) Fietskoffer
In principe de optimale bescherming. Je kunt hem opslaan op de luchthaven of in je (eerste) hotel. In het Spaans: podríamos dejar nuestras cajas/maletas para transporte de bicicletas aquí durante … días. Las necesitamos para el vuelo de vuelta a nuestro país.  (NL: ‘Mogen we hier onze fietsdozen/koffers laten voor … dagen. We hebben ze nodig voor de vlucht terug naar ons land.’)

Vlieg je van een ander vliegveld terug naar huis dan kun je de receptie van je eerste hotel vragen om de koffer met een pakketdienst naar je laatste hotel te sturen.

3) Fietshoes
Een fietshoes levert veel minder gedoe op dan een doos. Ze zijn goedkoop en licht en je kunt de hoes gewoon bij je houden voor de terugreis. Bagagepersoneel blijft je fiets als fiets behandelen, niet als een anonieme doos. Jammer dat maatschappijen terughoudend zijn met fietshoezen.

Voor hybrides en MTB’s is het goed idee om een beugel om je derailleur te monteren. Dat blijkt toch vaak het gevoeligste onderdeel van je fiets.

4) Fiets mee zonder bescherming
De minste bescherming betekent niet altijd de meeste schade. Spanjefietser Raul Gonzalez, de maker van onze eigen routes, reisde 14 keer heen en weer naar Spanje en deed niet veel meer dan de pedalen verwijderen, het stuur scheef zetten en wat lucht uit de banden laten lopen. Schade bleef zeer beperkt.

Bij gebruik van een fietshoes, of bij geen-bescherming eist men wel vaak een handtekening onder een briefje dat zegt dat je zelf verantwoordelijk bent voor de schade. Bij een onervaren grondstewardess in Spanje die problemen maakt kun je hiertoe zelf het initiatief nemen. Normalmente firmo una declaración en la que me hago responsable de cualquier daño a mi bicicleta. (NL: ‘‘Ik teken gewoonlijk een aansprakelijkheidsverklaring voor schade aan mijn fiets.’)

5) Terugvlucht zonder doos of koffer
Vliegtuigmaatschappijen die voor de heenreis naar Spanje geen doos of fietshoes eisen, doen dat ook niet voor de vlucht terug, al moet vaak het personeel zonder fiets-kennis in Spanje met de maatschappij bellen om te vragen hoe het zit. Vraag desnoods de baliemedewerker: Por favor, llame a la compañía, ellos me han confirmado que no hace falta caja para el transporte de la bicicleta.  (NL. ‘Belt u svp met de maatschappij, ze hebben me bevestigd dat er geen doos nodig is voor het vervoer van de fiets.’)

Met auto, bus of trein naar Spanje

1) Auto
Ongeveer de helft van Spanje is vanaf Nederland en België in anderhalf dag met de auto te bereiken. Je kunt via de Catalaanse kant Spanje binnenkomen of via de Baskische kant (Irun). Nederlanders rijden gemiddeld 1.400 km om de Spaanse grens te bereiken, Belgen 1.200 km. Reken op minimaal € 70,- voor de Franse tolwegen.

2) Bus
Vanaf juli 2016 rijden er weer fietsbussen van Cycletours naar Spanje. Een lijn gaat naar Baskenland en Navarra (als je de Santigoroute wilt fietsen of een route wilt rijden in de Rioja) en de andere lijn naar Catalonie en de Pyreneeen. http://www.cycletours.nl/fietsbussen/

Wil je met een groep naar Spanje, dan is het charteren van een eigen bus een aardige optie. Oud renner Pim Goos biedt die service sinds 2010. www.wielerbus.nl

3) Trein
De trein is ronduit af te raden: duur, neemt minstens zo’n anderhalf dag in beslag en je moet minstens drie keer overstappen…

Trein en bus in Spanje
Om in Spanje bij het startpunt van een fietsroute te komen, om wegen met druk verkeer te vermijden, of om saaie stukken te overbruggen, kun je gebruikmaken van bussen en treinen die fietsen toelaten. Het plannen van een treinreis is gemakkelijker dan van een busreis, omdat er heel veel verschillende busmaatschappijen zijn met ieder eigen regels.

1) Treinen
De meeste treinen zijn in handen van één organisatie, het staatsbedrijf Renfe. Op hun website vind je vertrek- en aankomsttijden en prijzen van treinen die fietsen toelaten. Bij de zogenaamde  Cercanías en de Regionales maak je een goede kans, de laatste met uitzondering van de TRD die geen fietsen toelaat. Cercanías zijn stoptreinen in de buurt van de grote steden. Een ideale manier om de stad uit te komen. Fiets kan  gratis mee. 

Regionales zijn wat minder vaak stoppende, regionale treinen. Zie je het logo van een fiets op de zijkant van een Regional, dan weet je dat je goed zit. Wanneer een trein zeer druk bezet is, kan de conducteur een fiets weigeren. Dat is echter uitzonderlijk. Het meenemen van de fiets is gratis.

De langeafstandstreinen zijn niet ingespeeld op fietsen. Het komt er op neer dat je je fiets als aparte zending moet laten vervoeren.

Voor tijden en prijzen van treinen: www.renfe.es

  • Klik eerst op consulta de todos los trenes y trayectos
  • Vervolgens op todas las estaciones.
  • Selecteer eerst het station van vertrek (origen) en dan dat van bestemming (destino)

Zo krijg je alle vertrekkende treinen op een dag tussen die twee stations. Klikkend op de soort trein kunnen alle stations in het traject worden gezien.

Spain-Railways

2) Bussen
De lijndiensten tussen grotere dorpen en stadjes worden meestal verzorgd door bussen met voldoende bagageruimte. Daar kunnen doorgaans twee of drie fietsen in mee, vaak tegen betaling van een paar euro. Diensten tussen kleine, afgelegen dorpen worden echter door minibussen verzorgd. Met één fiets is de bagageruimte meestal al vol. Helaas zijn er op sommige trajecten ook bussen zonder bagageruimte die geen fietsen toelaten.

Por favor, pasa por aquí un autobús que me/nos pueda llevar con mi/nuestras bicicleta/s a …   ¿Donde para?

(NL: ‘Aub, komt hier een bus langs die me/ons met mijn/onze fietsen naar … kan nemen?  Waar stopt hij?’)

Fiets per vrachtauto
Jaren geleden begon transporteur Soetens uit Brabant met het brengen en ophalen van fietsen van Santiagofietsers. Het ene autootje waarmee hij toen reed is een wagenpark van 5 auto’s geworden en het werkgebied van Soetens is veel groter geworden. Een prima oplossing als je in Noord-Spanje of Catalonië fietst. Soetens brengt/haalt  je fiets naar je hotel. € 121,- per fiets (enkele reis).  www.fiets-vervoer.nl/

Fiets per ‘post’
Het bedrijf Travel Light organiseerde al langer het vervoer van golfsets, ski’s, snowboards en kites en nu heeft het ook de stap gezet naar het vervoer van fietsen. Je fiets (verpakt in doos of koffer) wordt bij je thuis afgehaald en afgeleverd op de plek waar je je reis begint. Dat bespaart een heleboel gedoe. We rekenden uit dat de kosten voor een enkeltje Spanje rond de € 121- ligt, en voor een retourtje op € 165,-. Dit lijkt ons een prima aanbod. TNT neemt de verzending voor zijn rekening. We gaan deze service binnenkort zelf testen, maar hebben begrepen dat gebruikers  enthousiast zijn. Voor meer informatie: https://travel-light.nl/Spanje.php

Fiets per pakketdienst in Spanje
Je fiets binnen Spanje per koerier vervoeren? De firma SEUR is er ervaren in. Hun standaardverpakkingen gaan tot 20 kilo. De site waarop je al je gegevens invult is in het Engels en afrekenen kan met creditcard. Krijg je de Spaanstalige site voor je, klik dan op idiomas en kies een taal die je gemakkelijker vindt. Kosten voor vervoer van een fiets in Spanje liggen rond de € 50,-.  SEUR heeft vestigingen in een groot aantal plaatsen. Je kunt daar checken of ze fietsdozen voor je kunnen regelen.

 

2 reacties

  1. LS,

    tip.

    Betreft vervoer per fietsbussen.
    Cycletours beleeft een doorstart en biedt sinds half 2015 weer vervoer per fietsbussen aan (zie website). De tekst kan dan ook gewijzigd worden denk ik.

    Met vriendelijke groet,
    Paul.

  2. PAS OP MET RYAN AIR
    Nadat ik jaren achtereen zonder problemen de fiets had meegenomen ingepakt in een hoes (van de Fietsvakantiewinkel) werd -zonder enige nadere aankondiging of waarschuwing- (op Weeze vliegveld) ineens door R.A.geëist dat er een fietsdoos gebruikt werd! En die was daar niet te koop! We konden dus naar huis!! Een vlucht op een later tijdstip zou € 110,= per persoon extra bedragen !!! De Consumentenbond achtte de kans op een succesvolle rechterlijke procedure zeer klein.
    Voor mij was/is het Ryan Air exit! Bij Transavia gaat het klantvriendelijker.

Laat een reactie achter

Top