Spanje (algemeen) Praktisch

Vervoer naar en in Spanje & fietsvervoer Spanje

cropped logo

Geschreven door Fietsen in Spanje

In dit artikel vind je o.a.:

 

Vliegen naar Spanje

Jaarlijks bezoeken meer dan 50 miljoen mensen Spanje, waarvan een groot deel per vliegtuig reist. Spanje heeft daardoor een dicht net van luchthavens. Door de concurrentie zijn de tarieven scherp. Vliegen is daarnaast de snelste en veiligste manier om in Spanje te komen.
De grote Spaanse luchthavens, zie hieronder.

Van de luchtvaartmaatschappijen vinden we Transavia het meest fietsvriendelijk. Je betaalt € 40,- per enkele reis voor je fiets. Het boeken gaat heel gemakkelijk. Als het luchthavenpersoneel ook nog een beetje meewerkt, kan het allemaal soepel gaan.

Fiets mee in het vliegtuig

Bij het boeken van je ticket geef je aan dat je een fiets meeneemt. Daarvoor geldt bijna altijd een toeslag. Soms is de fiets gratis als het totaalgewicht binnen de limiet blijft, maar daar ga je met je fiets meestal snel overheen.

Neem je je eigen fiets mee, neem dan wat extra tijd als je gaat vliegen. Een fiets is nooit helemaal routine voor de afhandelaars op luchthavens. Neem nog wat meer tijd als je je fiets nog moet inpakken.

Informeer wat de maatschappij aan voorwaarden stelt voor het inpakken van je fiets. De ervaring leert dat je dan voor de luchthaven van vertrek in ieder geval goed zit. Maar op de terugweg wordt het vaak lastiger. Als je op de luchthaven van Barcelona tegen het grondpersoneel zegt dat je met de maatschappij hebt afgesproken dat je alleen een hoes over je fiets zou doen, dan is de reactie soms dat ze zelf met andere voorwaarden werken. Vraag op dat moment of ze de maatschappij willen bellen. Op kleinere luchthavens zijn ze makkelijker en kun je je fiets vaak (als je dat wilt) zonder bescherming of met alleen een hoes aanbieden.

Fietsdoos,  fietskoffer, fietshoes

  1. Fietsdoos
    Een fietsdoos haal je bij je fietsenhandelaar of koop je op de luchthaven. Ze bieden redelijke bescherming, maar het risico is dat bagagemedewerkers er nogal ruig mee omspringen, waardoor je soms alsnog wat krassen oploopt. Sommige maatschappijen stellen een doos niettemin als eis. De terugreis met doos is vaak lastiger. Je hebt je heenreisdoos misschien opgeslagen als je vanaf dezelfde luchthaven terugvliegt, of je kunt een nieuwe doos aanschaffen. Niet eenvoudig; op de meeste Spaanse luchthavens worden geen dozen verkocht. Zo ben je toch weer aangewezen op die sympathieke fietsenmaker in de stad en op een niet te krappe taxi als je naar het vliegveld rijdt. Plak de doos pas op het laatste moment helemaal dicht. We hebben het meegemaakt dat volledig dichtgeplakte dozen toch weer open moesten om de fiets door de securityscan te krijgen.
  2. Fietskoffer
    In principe de optimale bescherming. Je kunt hem opslaan op de luchthaven of in je (eerste) hotel. In het Spaans: podríamos dejar nuestras cajas/maletas para transporte de bicicletas aquí durante … días. Las necesitamos para el vuelo de vuelta a nuestro país.  (NL: ‘Mogen we hier onze fietsdozen/koffers laten voor … dagen. We hebben ze nodig voor de vlucht terug naar ons land.’). Vlieg je van een ander vliegveld terug naar huis dan kun je de receptie van je eerste hotel vragen om de koffer met een pakketdienst naar je laatste hotel te sturen.
  3. Fietshoes
    Een fietshoes levert veel minder gedoe op dan een doos. Ze zijn goedkoop en licht en je kunt de hoes gewoon bij je houden voor de terugreis. Bagagepersoneel blijft je fiets als fiets behandelen, niet als een anonieme doos. Jammer dat maatschappijen terughoudend zijn met fietshoezen. Voor hybrides en MTB’s is het goed idee om een beugel om je derailleur te monteren. Dat blijkt toch vaak het gevoeligste onderdeel van je fiets.
  4. Fiets mee zonder bescherming
    De minste bescherming betekent niet altijd de meeste schade. Spanjefietser Raul Gonzalez, de maker van onze eigen routes, reisde 14 keer heen en weer naar Spanje en deed niet veel meer dan de pedalen verwijderen, het stuur scheef zetten en wat lucht uit de banden laten lopen. Schade bleef zeer beperkt.
  5. Terugvlucht zonder doos of koffer
    Vliegtuigmaatschappijen die voor de heenreis naar Spanje geen doos of fietshoes eisen, doen dat ook niet voor de vlucht terug, al moet vaak het personeel zonder fiets-kennis in Spanje met de maatschappij bellen om te vragen hoe het zit. Vraag desnoods de baliemedewerker: Por favor, llame a la compañía, ellos me han confirmado que no hace falta caja para el transporte de la bicicleta.  (NL. ‘Belt u svp met de maatschappij, ze hebben me bevestigd dat er geen doos nodig is voor het vervoer van de fiets.’)

 

Bij gebruik van een fietshoes, of bij geen-bescherming eist men wel vaak een handtekening onder een briefje dat zegt dat je zelf verantwoordelijk bent voor de schade. Bij een onervaren grondstewardess in Spanje die problemen maakt kun je hiertoe zelf het initiatief nemen. Normalmente firmo una declaración en la que me hago responsable de cualquier daño a mi bicicleta. (NL: ‘‘Ik teken gewoonlijk een aansprakelijkheidsverklaring voor schade aan mijn fiets.’)

 

 

Vlucht (flink) vertraagd: claim je schade

Al meer dan 10 jaar geleden is er door de Europese Unie wetgeving ingesteld om passagiers te beschermen tegen schade bij vertraging en of annulering van de vluchten. Het houdt in dat je een financiële compensatie kan ontvangen als je vlucht meer dan drie uur vertraagd is. De compensatie bedragen hangen af van de afstand en staan los van de ticketprijs.

  • €250,00 vergoeding voor vluchten tot 1500 kilometer
  • €400,00  vergoeding voor vluchten tussen de 1500 kilometer en 3500 kilometer
  • €300,00  vergoeding voor vluchten van meer dan 3500 kilometer (bij meer dan 3 uur)
  • €600,00  vergoeding voor vluchten van meer dan 3500 kilometer (bij meer dan 4 uur)

 

Vluchten van Amsterdam naar bijvoorbeeld Barcelona vallen onder de categorie tot 1500 KM. Is jouw vlucht vertraagd van Amsterdam naar Alicante heb je recht op € 400,- per passagier.

Als je vlucht geannuleerd wordt bestaat er recht op dezelfde bedragen. Mocht je hierdoor zoveel later aankomen op je eindbestemming dat het niet meer mogelijk is om naar het geboekte hotel te fietsen, kunnen deze onkosten geclaimd worden via het verdrag van Montreal.

Via Aviclaim kun je aanspraak maken op vergoedingen > https://www.aviclaim.nl/

Met auto, bus of trein naar Spanje

  1. Auto
    Ongeveer de helft van Spanje is vanaf Nederland en België in anderhalve dag met de auto te bereiken. Je kunt via de Catalaanse kant Spanje binnenkomen of via de Baskische kant (Irun). Nederlanders rijden gemiddeld 1.400 km om de Spaanse grens te bereiken, Belgen 1.200 km. Reken op minimaal € 75,- voor de Franse tolwegen.
  2. Bus
    Er rijden weer fietsbussen van Cycletours naar Spanje. Een lijn gaat naar Baskenland en Navarra (als je de Santigoroute wilt fietsen of een route wilt rijden in de Rioja) en de andere lijn naar Catalonie en de Pyreneeen. https://cycletours.nl/fietsbussen/
  3. Trein
    Steeds meer mensen zoeken een alternatief voor het vliegtuig om in Spanje te komen. Zo krijgen we bij Fietsen in Spanje steeds meer vragen over de mogelijkheid om per trein naar het zuiden te reizen, en of de fiets dan mee kan. Laten we eerlijk zijn… er zijn heel wat hindernissen te overwinnen, maar uiteindelijk het kan wel. Het probleem zit hem vooral op het traject naar Parijs. De TGV naar Parijs-Noord (Thalys) laat geen fietsen toe. Daar moet je dus zoeken naar een alternatief. Maar ben je eenmaal in Parijs op Monparnasse (aan de zuid-kant van de stad) dan gaat het plotseling snel en zit je zo aan de Spaanse grens.  Michele van Baaren en haar man zochten alles minutieus uit en namen de proef op de som. Ze waren zo vriendelijk hun ervaringen met ons te delen. Je leest ze HIER

 

Auto huren in Spanje

Met het huren van een auto in Spanje hebben we ondertussen jarenlange ervaring. We huren zelf altijd via de Nederlandse website easyterra.nl. Die hebben we nog nooit op een foutje kunnen betrappen. Via Easyterra huren is ook altijd goedkoper dan lokaal huren of via de site van de individuele verhuurders.

Het afhalen van de auto bij het verhuurbedrijf op de luchthaven in Spanje kan wel eens vervelend zijn. Je hebt je vlucht achter de rug en wilt zo snel mogelijk verder. Als het dan druk is aan de balie van de verhuurder is dat niet leuk. En als die balie niet op de luchthaven zelf, maar op een parkeerplaats daarbuiten ligt (wat gebeurt bij de budgetverhuurders) al helemaal niet. Nog vervelender wordt het als de mensen achter de balie je onzeker proberen te maken over de verzekeringen. Denk je thuis alles goed te hebben geregeld, komen ze met verhalen over zaken die niet verzekerd zijn. Schade aan velgen en glas bijvoorbeeld. Of het takelen van je auto als je met pech komt te staan. Uit onzekerheid, en om van alles af te zijn kiezen veel mensen daar aan zo’n balie toch maar voor een extra verzekering.

Bij Easyterra kun je thuis al voor een de ‘worry-free’-optie kiezen. Dan kun je in Spanje aan de balie resoluut zeggen dat je geen extra verzekering nodig hebt. Zelf doen we dat soms wel en soms niet. We vinden het niet erg om een zeker eigen risico te hebben. Als we maar wel weten hoe groot het maximale eigen risico is op het moment dat het misgaat.

Trein en bus in Spanje

Om in Spanje bij het startpunt van een fietsroute te komen, om wegen met druk verkeer te vermijden, of om saaie stukken te overbruggen, kun je gebruikmaken van bussen en treinen die fietsen toelaten. Het plannen van een treinreis is gemakkelijker dan van een busreis, omdat er heel veel verschillende busmaatschappijen zijn met ieder eigen regels.

Treinen

De meeste treinen zijn in handen van één organisatie, het staatsbedrijf Renfe, een organisatie met een weinig fiets-vriendelijk imago.

Op hun website vind je vertrek- en aankomsttijden en prijzen van treinen die fietsen toelaten. Bij de zogenaamde  Cercanías en de MD-treinen (= media distancia, ook wel Regionales genoemd) maak je een goede kans, de laatste met uitzondering van de TRD die geen fietsen toelaat. Cercanías zijn stoptreinen in de buurt van de grote steden. Een ideale manier om de stad uit te komen. Fiets kan  gratis mee.

De MD’s /Regionales zijn wat minder vaak stoppende, regionale treinen. Zie je het logo van een fiets op de zijkant van een Regional, dan weet je dat je goed zit. Op de plek waar het fietslogo zit kun je ook (gemakkelijk) je fiets naar binnen rijden. Er is officieel plaats voor 3 fietsen, maar als de trein niet al te vol is vindt de conducteur het meestal niet erg als het er een paar meer zijn. Het meenemen van de fiets is gratis voor afstanden tot 100 km. Daarboven geldt een toeslag van 3 Euro.
De AVANT is een trein voor de middellange afstand die rijdt op het hogesnelheid spoor.  Je kunt in de AVANT geen fiets meenemen

De langeafstands treinen zijn niet ingespeeld op fietsen. Het komt er op neer dat je je fiets als aparte zending moet laten vervoeren.

Voor tijden en prijzen van treinen: www.renfe.es

  • Klik eerst op consulta de todos los trenes y trayectos
  • Vervolgens op todas las estaciones.
  • Selecteer eerst het station van vertrek (origen) en dan dat van bestemming (destino)

Zo krijg je alle vertrekkende treinen op een dag tussen die twee stations. Klikkend op de soort trein kunnen alle stations in het traject worden gezien.

Bussen

Spanje kent een fijnmazig netwerk van buslijnen. Alle middelgrote en grote plaatsen hebben een eigen busstation waar vaak meerdere busmaatschappijen actief zijn. De lijndiensten tussen grotere dorpen en stadjes worden meestal verzorgd door bussen met voldoende bagageruimte. Daar kunnen doorgaans twee of drie fietsen in mee. Vaak is dat gratis. Als dat het niet is betaal je een supplement van enkele euro’s tot maximaal een tientje.

Diensten tussen kleine, afgelegen dorpen worden echter door minibussen verzorgd. Met één fiets is de bagageruimte meestal al vol. Helaas zijn er op sommige trajecten ook bussen zonder bagageruimte die geen fietsen toelaten.

Over het meenemen van je fiets op de bus is moeilijk een uitspraak te doen die voor alle maatschappijen in Spanje geldt. Toch kun je je vasthouden aan het volgende:

Een fiets in de bagageruimte van een bus is bijna altijd mogelijk als je het voorwiel eruit haalt en de fiets+wiel op de een of andere manier verpakt. Dat kun je doen door ergens (bobbeltjes-) plastic te kopen waarmee je je fiets beschermt. Met een rol tape houdt je het plastic op zijn plek.

Een bezoeker van onze site schreef:

Fietsvervoer in bussen?
Inderdaad: in de laadruimte kan veel, als je trappers eraf haalt, stuur plat, voorwiel er uit.
Wij hebben onze fietsen daarna gewikkeld in een (afgerolde) rol vuilniszakken-met-tape,
later kregen we de tip: huishoudfolie! Dan heb je geen tape nodig. Het gaat er maar om dat de ketting + tandwielen beschermd zijn, zowel voor je eigen fiets als voor de bagage van anderen

Handig zinnetje als je ergens strandt en met de bus verder wilt:

Por favor, pasa por aquí un autobús que me/nos pueda llevar con mi/nuestras bicicleta/s a …   ¿Donde para?

(NL: ‘Aub, komt hier een bus langs die me/ons met mijn/onze fietsen naar … kan nemen?  Waar stopt hij?’)

Fiets per pakketdienst in Spanje

Je fiets binnen Spanje per koerier vervoeren? De firma SEUR is er ervaren in. Hun standaardverpakkingen gaan tot 20 kilo. De site waarop je al je gegevens invult is in het Engels en afrekenen kan met creditcard. Krijg je de Spaanstalige site voor je, klik dan op idiomas en kies een taal die je gemakkelijker vindt. Kosten voor vervoer van een fiets in Spanje liggen rond de € 50,-.  SEUR heeft vestigingen in een groot aantal plaatsen. Je kunt daar checken of ze fietsdozen voor je kunnen regelen.  https://www.seur.com/en/index.html

Enthousiast geworden over een fietsvakantie in Spanje?

Kijk bij onze reizen of er een interessante reis voor jou tussen zit.
Heb je een vraag of vind je het fijn als we met je meedenken en adviseren?
Vraag dan geheel vrijblijvend reisadvies aan.

Bekijk al onze reizen Reisadvies aanvragen
  • Volg ons
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.