De vias verdes: voor- en nadelen

Laten we maar eerlijk zijn: we hebben een beetje haat-liefde verhouding met de Spaanse vias verdes.  We hebben nu vier van deze tot fiets/voetpad omgebouwde oude spoorwegtrajecten verkend en hebben er vaak heerlijk gefietst, maar ook momenten gekend waarop we ons afvroegen wat we aan het doen waren. Daarmee is eigenlijk alles gezegd: er zijn prachtige en goed onderhouden vias verdes met treinstationnetjes die tot cafeetjes zijn verbouwd. En er zijn mindere stukken met stof en losliggende keitjes  (meer iets voor de MTB) met oude stationnetjes die zijn verwaarloosd. Advies is dus: kijk eerst op deze site of elders op het internet om iets over de ervaringen van anderen te lezen.  Liefst niet van Spanjaarden want die zijn zelf erg verguld met de enige autovrije fietspaden die ze hebben (ze leren er hun kinderen fietsen en gebruiken ze voor dagelijkse wandelingetjes). En de folders en sites van de toerismebureaus vinden sowieso alles prachtig.

Al fietsend over de vias verdes kwamen we op een lijstje van vijf voor- en nadelen. Soms is een voordeel tegelijk een nadeel! Voor sommigen weegt het ene zwaarder voor de ander het andere.

De voordelen
1) Fietsen door Spanje over autovrije paden, door de natuur
2) Altijd geleidelijk klimmen en dalen (max 2%)
3) Door bergachtige streken fietsen kan zonder zware stijgingspercentages
4) Op een aantal vias verdes: leuke initiatieven langs de route (terrassen, fietsverhuur, slaapplaatsen)
5) Je fietst regelmatig door tunneltjes en tussen spoorwegtaluds. Lekker beschut.

De Nadelen
1) De vias verdes gaan vaak langs (niet door) de (leuke)  plaatsjes en sommige stukken kunnen saai zijn.
2) Geleidelijk klimmen betekent soms ook: lang omhoog
3) Sommige vias verdes zijn erg kort en stoppen zomaar.
4) Je kunt geen rondje rijden over de VV’s. De trein reed ook geen rondje.
5) Je fietst regelmatig door tunneltjes en tussen spoorwegtaluds. Weinig uitzicht.

Het onderhoud van de vias verdes ligt bij de gemeenten over wiens grondgebied de route loopt. De ene gemeente maakt daar werk van, de andere niet. We fietsten bijvoorbeeld de VV del Noroeste vanuit de stad Murcia. Het eerste stuk was waardeloos. Maar vanaf het stadje Mula kwamen we op een traject dat echt prachtig was. Ook de bekende VV Olot – Sant Feliu in Catalonië is een echte aanrader, net als de VV de Ojos Negros vanuit Valencia en de VV

We vinden de vias verdes een mooi initiatief met veel toeristisch potentieel. Tegelijk is er nog heel wat werk nodig om alle 2.500 kilometer op niveau te krijgen en te houden.

We zullen de komende tijd meer over vias verdes publiceren. In ieder geval over de volgende 10 top-VV’s:

Via Verde de Ojos Negros
Via Verde El Carillet (Catalonie)
Via Verde de la Jar
a

Via Verde del Zafan, Tierra Alta y Baix Ebro (Zuid-Catalonie)
Via Verde de la Sierra de Alcazar
Via Verde del Aceite y la Subbetica
Via Verde de la Sierra
Via Verde del Tajuna y del Tren de los 40 dias
Via Verde de la Demanda
Via Verde del Vasco Navarro,

Heb je ervaringen op de via verde en wil je die delen? Gebruik het reactieblok hieronder.

tunnel via verde

Tunnels. Vergeet je lampje niet!

fietsen-via-verde

via verde del Ebro

fietsen via verde Ebro

Een stationnetje verbouwd tot bezoekerscentrum

fietsen via verde

Vervallen stationnetje

 

 

 

 

Heb je een vraag over dit bedrijf, deze route of dit gebied, stel die dan HIER. Kun je andere fietsers helpen met je ervaringen, schrijf dan een korte of langere review in het REACTIEBLOK (onderaan de pagina). Hartelijk dank daarvoor!

Recreatieve dagtochten en stedentrips


5 reacties

  1. Philp op

    Ik fietste onlangs over de 50 km lange Via Verde de Jara. Ik reken dit fietspad tot een van de mooiste fietspaden van Europa. Lichtjes omhoog fietsend eindig je tenslotte bij een bergpas. Het landschap is werkelijk schitterend.
    En als je je trip een extra beleving mee wil geven dan kan je halverwege overnachten in een treincoupé .
    Zorg wel voor goede verlichting want op de tast door een donkere tunnel fietsen is geen pretje.

  2. Henk Van der Ploeg op

    Via Verde de la Senda del Oso bij Oviedo of de Via Verde de la Sierra bij Olvera, beiden grandioos!!!

  3. In oktober en november 2017 heb ik 4 Via Verdes gefietst. Mijn ervaringen wisselden sterk.
    1. De Via Verde de Alcaraz (82 km)
    Volledig gefietst van Albacate naar Alcaraz. Het eerste stuk van deze Via Verde is geen aanrader. Een saaie vlakte gedurende 35 km op een onverhard pad met scherpe stenen en kuilen: een aanslag op je materiaal!
    Na 35 km wordt het langzaam beter: het landschap wordt afwisselender en de onderlaag beter. Vanaf El Jardin (op 55 km) kan je eindelijk een beetje goed fietsen. Er zijn geen voorzieningen langs het pad, maar het is mogelijk af en toe een dorpje in te rijden.

    2. De Via Verde de Segura (50 km)
    Loopt momenteel van Reolid naar Arroyo de Ojanco (het eerste stuk, in Castilië la Mancha, is in principe nog de Via Verde de Alcaraz; pas in Andalucië heeft het pas de naam Via Verde de Segura).
    Deze Via Verde is vrij nieuw en bestaat uit een harde onderlaag met een fijne bovenlaag. Je kunt wel lekker fietsen. Er zijn geen voorzieningen langs deze via Verde.

    3. De Via Verde del Aceite (128 km)
    Van Jaen naar Puente Genil.
    Een fijne Via Verde! Het pad is bijna helemaal verhard en je fietst langs en soms door dorpjes. Ik heb geslapen in Hostal Nicol in Estacion Luque, waar het pad bijna over het terras loopt: een belevenis, dit hostal,
    Dit pad was ook veel drukker dan de andere drie en werd veel gebruikt door de ‘locals’ om te fietsen of te wandelen. Kanttekening: ik heb dit pad in het weekend gefietst.

    4. Via Verde de Ojos Negros.
    Van Eulalia naar Algar de Palancia (bij Sagunto).
    Dit is een lange Via Verde van 152 km, bijna helemaal verhard. Lekker fietsen op deze Via Verde! Toen ik ‘m fietste (begin november 2017) waren kleine trajecten stuk gereden door auto’s en tractoren en was er wat achterstallig onderhoud m.b.t. de bewegwijzering. Soms was de route zo slecht aangegeven dat je zelf maar moest proberen de juiste route te vinden (uit meerdere mogelijkheden).
    In de buurt van Navajas werd dit pad wat drukker, maar de eerste 100 km waren erg stil.
    In het begin fiets je op 1000 à 1200 meter hoogte maar circa 20 km na Teruel daalt het pad geleidelijk naar zeeniveau.

    • Lenneke Blom op

      Hallo, ik wil graag de Via verde de aceite doen… Ik moet dan wel een fiets huren, hotel boeken, routebschrijving hebben etc. waar kan ik hier info over vinden? Ik kom er op de website niet echt uit..
      Ik hoop dat je ons kunt helpen, alvast dank!
      Groetjes Lenneke

Laat een reactie achter

Top