Fietsen in Madrid, een fietsstad in wording?

Tekst en beeld: Stefan Maas
www.hicle.com

Stefan Maas woonde enige tijd in Madrid en zag van nabij hoe de Madrilenen de fietser beetje bij beetje omarmen. Hij schreef  het volgende artikel over fietsen in Madrid en rond Madrid.

Het eerste café dat we in Madrid binnenvallen, dompelt ons meteen onder in de fietscultuur. La Bicicleta heet de zaak aan de Plaza de San Ildefonso en alles is eraan gedaan om er een trendy fietscafé van te maken. Allerlei typen tweewielers hangen met touwen aan het plafond, Tour de France-icoon Bernard Hinault zwoegt op een poster een berg op en het wachtwoord voor de wifi is heel toepasselijk ‘pericodelgado‘. Natuurlijk kun je er ook een Tour de Flandes-salade bestellen of een sandwich Indurain. De tekst op de suikerzakjes geeft nog een belangrijke tip: ‘Life’s too short to ride shit bikes‘.

Hippe fietslifestyle
Het fietscafé geeft wel aan hoe ‘hip’ de fietscultuur in Spanje is geworden en hoe het leven in de metropool prima gecombineerd kan worden met een sportieve lifestyle. De cafégasten zijn geen nostalgische vijftigplussers met wielrenpetjes, maar overwegend twintigers en dertigers die met een laptop of tablet aan lange houten tafels werken.

Ook buiten het café zie je die trend terug. In het gewoel van het stadsverkeer duiken jongeren op die zich niet met scooters maar met e-bikes verplaatsen. Het BiciMAD-systeem biedt op 165  fietsstations in Madrid in totaal 2028 elektrische fietsen aan waarmee je in de binnenstad sneller dan menig auto van A naar B kunt reizen. Ook komen er in Madrid steeds meer fietspaden bij. Nog belangrijker: de Madrilenen beginnen te accepteren dat fietsers geen ‘pain in the ass’ zijn, maar volwaardige verkeersdeelnemers.

Trendy winkels
In het stadshart huren we fietsen van Bike Spain Tours. We rijden langs drukke winkelstraten met trendy winkels en ontwijken voetgangers op de trottoirs.  Nee, Madrid heeft geen nog geen fietsinfrastructuur als Amsterdam en niet overal liggen fietspaden. Er moet nog een hoop gebeuren aan het fietsfront. Aan de andere kant horen verkeersgewoel en reuring bij een miljoenenstad die  bruist en vibreert vanaf de vroege ochtend tot diep in de nacht. En trouwens: ook in Amsterdam kun je als fietser maar beter goed opletten!
We knijpen in de remmen bij het Palacio Real, het paleis waar de koninklijke familie tot 1931 woonde. Het gebouw telt maar liefst 3418 kamers. Even later draaien we het centraal gelegen Plaza Mayor op, een verkeersvrij plein vol met toeristen, straatmuzikanten en portrettekenaars. Restaurants en bars omringen deze levendige plek. Door de hele stad vind je van dit soort horecazaken en uitgaan is voor veel Madrilenen een way of life, een tweede leven dat om twaalf uur ’s nachts begint en tot in de kleine uurtjes duurt.

Koninklijk park
Het stadspark El Retiro achter het Prado Museum is dé plek om weer op adem te komen van de drukte. Plukjes mensen genieten er van een najaarszonnetje. Het park is eigenlijk een groen kunstwerk, met tal van sierlijk gesnoeide coniferen en beeldhouwwerken. Roeibootjes doorkruisen sloom de grote parkvijver. Het koninklijke karakter spat van El Retiro af, het is alsof je in de tuin van een paleis rondloopt. En dat klopt min of meer ook. Ooit hoorde het bij het paleis dat koning Filips IV in 1632 op deze locatie liet bouwen. Het complex werd later grotendeels verwoest, maar de grandeur van het park bleef behouden.

fietsen madrid

Landschap ten noorden van Madrid

Tour om Madrid
De fiets mag dan een prachtig middel zijn om efficiënt de Madrileense highlights te bezoeken, voor écht fietsen heb je de ruimte nodig. En die is er genoeg rond Madrid. Buiten de metropool merk je pas goed dat Madrid midden op een hoogvlakte ligt, op 667 meter boven zeeniveau. Een steppe-achtig, vrijwel boomloos landschap strekt zich tot aan de horizon uit. De dominante kleur is bruin: aan het einde van de zomer is het meeste gras verdord.
We kiezen voor een groenere en meer bergachtige omgeving: de Sierra de Guadarrama op circa vijftig kilometer van Madrid. Bij het imposante El Escorial-complex stappen we uit een busje… en schrikken van de temperatuur. Stralende zon, maar het kwik komt niet veel hoger dan een graad of zeven. Een harde ijskoude wind blaast ons in het gezicht. Is dit wel Spanje? In plaats van meteen in het racezadel te klimmen, schuilen we een uurtje in het complex om de zon de kans te geven de aarde op te warmen.

Koninklijk mausoleum
Binnen maken we kennis met het megalomane project van koning Filips II van Spanje. Hij combineerde in het complex een abdij met een kasteel en een koninklijk mausoleum. De getallen die samenhangen met Escorial zijn onvoorstelbaar: 16 binnenpleinen, 1200 deuren, 2675 ramen, 4000 kamers, 16 kilometer aan gangen en 86 trapzalen. Nu is Filips’ voormalige onderkomen vooral het domein van toeristen en schoolkinderen, die deze ochtend druk op het enorme Escorial-plein spelen.

Met de Sierra links van ons volgen we golvende asfaltwegen, passeren dorpjes en genieten van het weidse landschap. De temperatuur is alweer omhooggeschoten. Een slingerend bergweggetje daagt ons uit voor een onderlinge krachtmeting. We spurten als jonge honden naar boven richting het Parque Nacional de la Sierra de Guadarrama. Na een korte afdaling laat Spanje weer een ander gezicht zien: bossen, een kabbelend stroompje en uitzichten op rotsige pieken. Veel Madrilenen komt hier in het weekend naartoe om van de frisse lucht en meer gematigde temperaturen te genieten. Wat een verschil met de steppe waar we eerder doorheen reden!

’s Avonds vieren we met honderdduizenden Madrilenen en toeristen weer een nieuwe avond in de hoofdstad. Dineren om tien uur ’s avonds, wijn en cerveza (bier) in de lokale kroeg en slenteren langs terrasjes. Vanuit de hotelkamer zie ik ’s ochtends in het noorden het silhouet van de Sierra. Een uitzicht waarvan generaties Spaanse koningen in hun Palacio Real ongetwijfeld ook hebben genoten.

Fietsen huren in Madrid
Er zijn tal van aanbieders van huurfietsen in Madrid. Wij maakten gebruik van de fietsen van Bike Spain Tours, dat zowel e-bikes, stadsfietsen als racefietsen verhuurt en eventueel ook zorgt voor gidsen en transport voor tochten buiten de stad. Het BiciMAD-systeem (e-bikes) is nog geen aantrekkelijke optie voor wie een fiets langere tijd wil huren. Als je geen jaarabonnement hebt, betaal je 2 euro voor het eerste uur en 4 euro extra voor elk uur dat je de fiets langer gebruikt.

 

 

Heb je een vraag over dit bedrijf, deze route of dit gebied, stel die dan HIER. Kun je andere fietsers helpen met je ervaringen, schrijf dan een korte of langere review in het REACTIEBLOK (onderaan de pagina). Hartelijk dank daarvoor!

Fietsen in Midden Spanje


Laat een reactie achter

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Top