De vias verdes: voor- en nadelen

Laten we maar eerlijk zijn: we hebben een haat-liefde verhouding met de Spaanse vias verdes (‘greenways’).  We hebben verschillende van deze tot fiets/voetpad omgebouwde oude spoorwegtrajecten verkend. Vaak hebben we er heerlijk gefietst, maar er waren ook momenten waarop we dachten: wat zijn we hier aan het doen?

Daarmee is eigenlijk alles gezegd: er zijn prachtige en goed onderhouden vias verdes met treinstationnetjes die tot ontmoetingsplaats zijn verbouwd. En er zijn slechte vias verdes vol stof en losliggende keien.  Advies is dus: informeer je eerst voor je op een via verde gaat fietsen, bijvoorbeeld door de ervaringen van anderen te lezen.  Bij voorkeur niet van de Spanjaarden zelf want die zijn sowieso erg enthousiast met de enige autovrije fietspaden die ze hebben

De mooiste vias verdes van Spanje (4 en 5 sterren)

5 *****

Via Verde de Ojos Negros  ( Aragon, Valencia)
Via Verde El Carillet (Catalonie)
Via Verde del Aceite  (Andalusië)
Via Verde de Plazaola (Navarra)

4 ****

Via Verde de la Jara (Castilla-La Mancha, Extremadura)
Via Verde del Zafan, Tierra Alta y Baix Ebro (Catalonië, Aragon)
Via Verde de la Sierra de Alcaraz (Castilla la Mancha)
Via Verde de la Sierra  (Andalucía)
Via Verde del Tajuna y del Tren de los 40 dias (Madrid)
Via Verde Sierra de la Demanda (Castilla-Leon)
Via Verde del Vasco Navarro (Navarra, Pais Vasco)
Via Verde Senda del Oso (Asturias)

Het mooie en het iets minder mooie van de Spaanse vias verdes

Al fietsend over de vias verdes zagen we de volgende voor en nadelen.

De voordelen
1) Fietsen door Spanje over autovrije paden, door de natuur
2) Altijd geleidelijk klimmen en dalen (max 2%)
3) Door bergachtige streken fietsen kan zonder zware stijgingspercentages
4) Leuke initiatieven langs de route (terrassen, fietsverhuur, slaapplaatsen)
5) Je fietst regelmatig door tunneltjes en tussen spoorwegtaluds. Lekker beschut.
6) Er wordt gewerkt aan het herstellen van lange trajecten

De Nadelen
1) De vias verdes gaan vaak lángs (niet dóór) de (leuke) plaatsjes
2) Sommige vias verdes zijn erg kort en stoppen zomaar.
3) Je kunt geen rondje rijden over de VV’s. (De trein reed ook geen rondje)
4) Sommige vias verdes worden slecht onderhouden
5) Als je door een plaatsje moet, raak je soms de route kwijt
6) Sommige stukken kilometers rechtdoor (een beetje saai)

Het onderhoud van de vias verdes hoort tot de verantwoordelijkheid van de gemeenten over wiens grondgebied de route loopt. De ene gemeente besteed er veel aandacht aan, de ander totaal niet.

We vinden de vias verdes een mooi initiatief met veel toeristisch potentieel. Tegelijk is er nog heel wat werk nodig om alle 2.500 kilometer op niveau te krijgen en te houden.

Heb je ervaringen op de via verde en wil je die delen? Gebruik het reactieblok hieronder.

tunnel via verde

Tunnels. Vergeet je lampje niet!

fietsen-via-verde

via verde del Ebro

fietsen via verde Ebro

Een stationnetje verbouwd tot bezoekerscentrum

fietsen via verde

Vervallen stationnetje

 

 

 

 

Heb je een vraag over dit bedrijf, deze route of dit gebied, stel die dan HIER. Kun je andere fietsers helpen met je ervaringen, schrijf dan een korte of langere review in het REACTIEBLOK (onderaan de pagina). Hartelijk dank daarvoor!

Recreatieve dagtochten en stedentrips

Selecteer een optie

Deze map bestaat niet. Maak deze aan.

9 reacties

  1. Philp op

    Ik fietste onlangs over de 50 km lange Via Verde de Jara. Ik reken dit fietspad tot een van de mooiste fietspaden van Europa. Lichtjes omhoog fietsend eindig je tenslotte bij een bergpas. Het landschap is werkelijk schitterend.
    En als je je trip een extra beleving mee wil geven dan kan je halverwege overnachten in een treincoupé .
    Zorg wel voor goede verlichting want op de tast door een donkere tunnel fietsen is geen pretje.

  2. Henk Van der Ploeg op

    Via Verde de la Senda del Oso bij Oviedo of de Via Verde de la Sierra bij Olvera, beiden grandioos!!!

  3. In oktober en november 2017 heb ik 4 Via Verdes gefietst. Mijn ervaringen wisselden sterk.
    1. De Via Verde de Alcaraz (82 km)
    Volledig gefietst van Albacate naar Alcaraz. Het eerste stuk van deze Via Verde is geen aanrader. Een saaie vlakte gedurende 35 km op een onverhard pad met scherpe stenen en kuilen: een aanslag op je materiaal!
    Na 35 km wordt het langzaam beter: het landschap wordt afwisselender en de onderlaag beter. Vanaf El Jardin (op 55 km) kan je eindelijk een beetje goed fietsen. Er zijn geen voorzieningen langs het pad, maar het is mogelijk af en toe een dorpje in te rijden.

    2. De Via Verde de Segura (50 km)
    Loopt momenteel van Reolid naar Arroyo de Ojanco (het eerste stuk, in Castilië la Mancha, is in principe nog de Via Verde de Alcaraz; pas in Andalucië heeft het pas de naam Via Verde de Segura).
    Deze Via Verde is vrij nieuw en bestaat uit een harde onderlaag met een fijne bovenlaag. Je kunt wel lekker fietsen. Er zijn geen voorzieningen langs deze via Verde.

    3. De Via Verde del Aceite (128 km)
    Van Jaen naar Puente Genil.
    Een fijne Via Verde! Het pad is bijna helemaal verhard en je fietst langs en soms door dorpjes. Ik heb geslapen in Hostal Nicol in Estacion Luque, waar het pad bijna over het terras loopt: een belevenis, dit hostal,
    Dit pad was ook veel drukker dan de andere drie en werd veel gebruikt door de ‘locals’ om te fietsen of te wandelen. Kanttekening: ik heb dit pad in het weekend gefietst.

    4. Via Verde de Ojos Negros.
    Van Eulalia naar Algar de Palancia (bij Sagunto).
    Dit is een lange Via Verde van 152 km, bijna helemaal verhard. Lekker fietsen op deze Via Verde! Toen ik ‘m fietste (begin november 2017) waren kleine trajecten stuk gereden door auto’s en tractoren en was er wat achterstallig onderhoud m.b.t. de bewegwijzering. Soms was de route zo slecht aangegeven dat je zelf maar moest proberen de juiste route te vinden (uit meerdere mogelijkheden).
    In de buurt van Navajas werd dit pad wat drukker, maar de eerste 100 km waren erg stil.
    In het begin fiets je op 1000 à 1200 meter hoogte maar circa 20 km na Teruel daalt het pad geleidelijk naar zeeniveau.

  4. Beste Lenneke, ik heb hem net gefietst. Hij is erg mooi. Allemaal olijfbomen. Ik ben begonnen in Jaén. Ik nam de bus van Malaga daarheen. In de buik vd bus mocht ik mijn fiets meenemen. De locals in Jaén (waaronder hostal eigenaar met kaartje) was meer dan bereid om het beginpunt vd via verde aan te wijzen. Maximaal drie dagen fietsen. En je bent in Puente Genil.
    Een vd mooiere via verdes!

  5. Zojuist voor de 2e keer een stuk van De Via Verde/Ojos Negros gefietst. Wederom prachtig. Voor de recreatieve fietser die het achterland van Valencia wil zien, heel goed te doen. Nederlandstalige begeleiding van https://www.spainishtravel.com haalt je op bij hotel in Valencia en brengt je naar Navajas, waar fietsen voor je klaar staan. 50 km verder op de route wordt je weer opgehaald en teruggebracht naar je hotel. Ook meerdaagse fietstrips mogelijk! Echt een aanrader!

  6. Wij hebben de via verde del carilet gefiets in 2018 in verschillende etappes (heen & terug).
    Met gps goed te doen. Af en toe steilere hellingen, maar een mooi landschap. Verblijf in Girona is een echte aanrader.
    Tip: zoek het iets korter bij in Frankrijk: voie verte la dolce via (vallei van de Eyrieux tussen Privas en Valence).
    Drie dagen fietsplezier langs heel mooie autovrije fietswegen.

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Top